Terkkuja tulevaisuudelle – osallistavat kyselyt Kotkan ja Haminan alueella

Kotkan ja Haminan seutua kehitetään, ja haluamme kuulla, mitä mieltä sinä olet suunnitelmistamme! Järjestämme alueen asukkaille mahdollisuuden kertoa mielipiteensä vastaamalla verkkokyselyyn ja tekstiviesti- tai automaattipuhelukyselyyn. Tarkoituksena on kartoittaa seutulaisten ajatuksia tulevista hankkeista – kannattaa siis vastata!

Siirry verkkokyselyyn

Kyselyiden aihe

Tänä syksynä kyselyiden aiheena on Grafintec Oy:n hanke grafiittianodimateriaalitehtaan perustamiseksi Kotkan Keltakallion teollisuusalueelle. Kyselyissä kartoitetaan mm. seutulaisten luottamusta ja odotuksia hanketta kohtaan.

Verkkokysely 6.–30.10.

Verkkokysely perustuu väittämiin, ja sinne on mahdollisuus lisätä myös omia ajatuksia, joihin muut vastaajat voivat ottaa kantaa. Kysely on avoinna 30.10.2025 klo 12.00 asti. Voit ehdottaa kyselyyn omia väittämiä 24.10.2025 klo 12.00 asti.

Puhelu- ja tekstiviestikyselyt 20.–30.10.

Automaattiset puhelu- ja tekstiviestikyselyt toteutetaan marraskuun lopussa. Ne kohdennetaan sattumanvaraisesti osalle seudun asukkaista. Ennen kyselyä saat tekstiviestin, jossa voit antaa tai evätä luvan kyselyyn.

Lue lisää hankkeesta

Vastaa verkkokyselyyn!

Tiedämme, että sinulla on ajatuksia seutumme tulevaisuudesta. Kerro niitä vastaamalla verkkokyselyyn. Kysely perustuu väittämiin, ja sinne on mahdollisuus lisätä myös omia ajatuksia, joihin muut vastaajat voivat ottaa kantaa. Kysely on avoinna 30.10.2025 klo 12.00 asti. Voit ehdottaa kyselyyn myös omia väittämiä pe 24.10.2025 klo 12.00 asti.

Siirry kyselyyn

Taustalla Sitran kanssa toteutettava hanke

Kyselyistä vastaamme me, Kotkan-Haminan seudun kehitysyhtiö Cursor Oy. Kyselyt ovat osa meidän ja ja Sitran (Suomen Itsenäisyyden juhlarahasto) yhteistä Sosiaalinen hyväksyttävyys -hanketta, jonka tavoitteena on kehittää uudenlaisia vuorovaikutuksen ja osallistumisen toimintatapoja eri sidosryhmien välille.

Mitä on tapahtunut ja tulee tapahtumaan?

  • Kesäkuu 2025: automaattipuheluilla toteutettu kysely seudun akkuteollisuudesta
  • Kesä-elokuu 2025: tulosten käsittely hankesuunnittelussa
  • 6.–30.10.2025: verkkokysely Grafintec Oy:n anodimateriaalitehtaan hankkeesta
  • 20.–30.10.2025: tekstiviesti- ja automaatiopuhelukyselyt käynnissä (tekstiviestitiedustelut ennen kyselyä) Grafintec Oy:n anodimateriaalitehtaan hankkeesta
  • Marraskuu 2025: tulosten käsittely hankesuunnittelussa
  • Joulukuu 2025: tulosten viestintä
Lue lisää Sosiaalinen hyväksyttävyys -hankkeesta

Kysymyksiä ja vastauksia

Olemme koonneet tälle sivulle keskeisimpiä faktoja automaattipuheluista ja -tekstiviesteistä, niiden toteuttamisesta ja vastausten käyttämisestä. Mikäli et saanut vastausta mieltäsi askarruttavaan kysymykseen, ota yhteyttä meihin!

Mistä numerosta tekstiviesti tulee?

Automaattitekstiviesti tulee numerosta +358 50 902 0202

Voinko valita saanko tekstiviestin vai puhelun?

Tekstiviestillä ei voi valita missä kanavassa kyselyyn haluaa osallistua. Tekstiviestillä voi ainoastaan kieltäytyä puhelusta. Jako tekstiviestikyselyn ja puhelun vastaanottajiin tehdään satunnaisotannalla.

Mistä numerosta puhelu tulee?

Automaattipuhelu tulee numerosta +358 45 7750 8967

Voinko soittaa takaisin, jos en ehdi vastata?

Voit. Jos et pääse vastaamaan puhelimeen, saat jälkikäteen tekstiviestin, jossa saat ohjeen takaisinsoitosta.

Mistä soitoissa käytetyt puhelinnumerot on saatu?

Kotkan ja Haminan alueen asukkaista poimitaan kyselyiden kohderyhmiä vastaava otos väestötietorekisteristä. Puhelinnumerotiedot hankitaan julkisesta liittymärekisteristä. Puheluita ei soiteta esimerkiksi numeroihin, joissa on markkinointikielto tai numeroihin, jotka kuuluvat alaikäiselle.

Miksi puhelut on automatisoitu?

Automaatiolla pystyy soittamaan tuhansia puheluita tunnissa ja muuttamaan vastaukset saman tien raporttimuotoon. Näin saamme riittävästi analysoitavaa dataa kehittämisen ja päätöksenteon tueksi helposti ja nopeasti.

Miten vastaan puhelun kyselyyn?

Kysymyksiin vastataan numeronäppäimiä painamalla, jolla voi valita omaa mielipidettään kuvaavan vastauksen. Samassa puhelussa voi olla mukana myös vapaan vastauksen kysymyksiä, joihin vastataan puhumalla annettujen ohjeiden mukaisesti.

Mitä puheluissa kerätyille vastauksille tapahtuu?

Hyödynnämme kerättyjä vastauksia suunnitellessamme ja kehittäessämme Kotkan ja Haminan seudun tulevia hankkeita. Vastauksista muodostettua dataa käytetään, kun valmistelemme tärkeitä asioita päätöksentekoon tai keräämme palautetta ja kokemuksia. Vastaukset siis edustavat ikäänkuin seudun asukkaiden ääntä.

Kuka automaatiopuhelut toteuttaa?

Automaatiopuheluiden taustalla on tietokoneohjelma, josta vastaa palveluntuottaja On-Time Research Solutions Oy.

Lisätietoa kyselyistä antaa

Jari Lindström
Projektipäällikkö, InvestIn
+358 40 190 2533